Paarden, hobby?

Vaak vragen mensen naar mijn hobby’s en vol automatisch antwoord ik als eerste ‘paarden!’ of ‘paardrijden!’ misschien gebeurt er nog vaker dat mensen mij voor zijn en zeggen ‘Ze rijd paard’ of ‘ze doet iets met paarden’ of dat al aan mensen hebben verteld waardoor mij gevraagd wordt: ‘Jij doet toch iets met paarden?’

Ja, ik doe ‘iets’ met paarden en voor mensen die dat niet doen is het vaak lastig te begrijpen. Ik begin altijd te vertellen dat ik een eigen paard heb, en dat naar dat paard eigenlijk al mijn geld gaat en zo veel mogelijk tijd als ik heb.
Na het hele verhaal krijg je vaak een reactie als ‘leuke hobby…’
Maar dat is nooit het doel van het verhaal.

Ik geloof best dat er mensen zijn die paardrijden als hobby, kinderen bijvoorbeeld op jonge leeftijd, maar ook mensen die echt alleen maar 1 keer in de week een manege les rijden. Als je verder niks met paarden doet, is paardrijden je hobby.
Toch denk ik dat het bij de meerderheid van de mensen veel verder gaat dan dat.
Mijn leven is gebaseerd op paarden,ik heb mijn werk zo georganiseerd dat ik altijd tijd kan maken voor mijn paard. Mijn baas weet dat als mijn paard wat mankeert, ik daar heen ga. Ook als het niet uit komt op dat moment. Mijn complete salaris gaat naar mijn paard, zeker omdat ik een ‘opknap exemplaar’ heb. En nee, mijn paard is geen voorwerp.
Paarden gaan gewoon altijd voor. Soms tot ergernis van mijn omgeving, maar zij hebben het er maar mee te doen.

‘Maar hoe komt dat dan? Rijd je familie ook paard?’
Geen idee hoe het komt, en nee, mijn familie heeft niet veel met paarden.
Het is gewoon iets in mij dat de samenwerking met zo’n groot dier, op zo’n niveau gewoon super gaaf vind.

Het is dus geen hobby, het is mijn leven. En mijn paard gaat nooit meer weg.

Ik hoop dat ik jullie op deze blog kan vermaken met verhalen, meningen, anekdotes en ook wetenswaardigheden. Misschien kun je er zelfs nog wat leren.
Het zal gaan over mijn paard, endurance, en verschillende trainingsmethodes, vooral de dingen die ik ook echt geprobeerd heb veder ook over alles wat met paarden te maken heeft.

2 gedachtes over “Paarden, hobby?

    1. Ja precies, ik zou het liefste ook wel uit Nederland weg gaan, en met paard en al in de natuur gaan wonen 😛 maar de drempel is nog wat te hoog, want ik woon nog steeds in NL 😛

      Like

Reacties zijn gesloten.